چه کسی وزیر اقتصاد می‌شود؟

طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور شد

در حالی که انتظار می‌رفت علی طیب‌نیا وزارت اقتصاد یا معاون اول رئیس‌جمهوری را به دست بگیرد، مسعود پزشکیان او را مشاور عالی خود در دولت منصوب کرد.
تاریخ: 16 مرداد 1403
شناسه: 149

پس از گمانه‌زنی‌های زیاد، علی طیب‌نیا که از او به عنوان یکی از گزینه‌‎های اصلی وزارت اقتصاد یا معاون اقتصادی رئیس‌جمهور یاد می‌شد، با حکم مسعود پزشکیان به سمت مشاور عالی رئیس‌جمهور منصوب شد.

طیب‌‎نیا در طول کارزار انتخاب ریاست‌جمهوری اخیر، یکی از مشاوران مسعود پزشکیان بود و او را در جلسات و میتینگ‌های انتخاباتی همراهی می‌کرد. طیب‌نیا در دولت اول حسن روحانی، با کسب رای اعتماد بالا از سوی مجلس، به وزارت اقتصاد رسید. در دوره چهار ساله وزارت او بود که برای دو سال پیاپی، تورم اقتصاد ایران به کمتر از ده درصد رسید. با این حال، گفته شد که اختلافات فکری و نظری او در حوزه اقتصاد با برخی اعضای کابینه حسن روحانی، باعث شد تا طیب‌نیا با پایان دولت یازدهم به همکاری با دولت پایان دهد و در دولت بعد جایی نداشت.

برخی معتقدند که طیب‌نیا، وزیر ضد تورم است و سیاست‌های او بود که تورم را برای نخستین بار در دوره پس از انقلاب، به حدود 9 درصد رساند. اینکه آیا او می‌تواند در قامت مشاور عالی رئیس‌جمهور، نقشی محوری در سامان دادن به اوضاع سخت اقتصادی ایران داشته باشد و آیا می‌تواند مچ مشکلات و موانعی که ایران کنونی، با آن مواجه است و بسیار فراتر از چالش‌های ابتدای دهه 90 است بخواباند، دیدگاه و نظرهای متفاوتی در میان صاحبنظران وجود دارد. باید منتظر ماند و برنامه و اقدامات دولت پزشکیان دست‌کم در صد روز نخست را دید.

در همین رابطه