شرکت‌های خاورمیانه چشم‌انداز مثبت دارند؛ تقاضا برای راهکارهای دیجیتال افزایش یافت

گزارش Crisil Coalition Greenwich که مصاحبه‌هایی را با شرکت‌های خاورمیانه انجام داده، نشان می‌دهد شرکت‌های این منطقه نسبت به گذشته خوشبین‌تر شده و با نگاه به گسترش بازارهای منطقه‌ای، از بانک‌ها خواستار راهکارهای دیجیتال‌تر، مدیریت نقدینگی قوی‌تر و محصولات مالی مبتنی بر پایداری هستند.
12 شهریور 1404
شناسه : 163
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شرکت‌های بزرگ منطقه خاورمیانه نیاز خود به راهکارهای دیجیتال، مدیریت نقدینگی و محصولات مرتبط با پایداری را پررنگ‌تر نشان می‌دهند
گزارش Crisil Coalition Greenwich که مصاحبه‌هایی را با شرکت‌های خاورمیانه انجام داده، نشان می‌دهد شرکت‌های این منطقه نسبت به گذشته خوشبین‌تر شده و با نگاه به گسترش بازارهای منطقه‌ای، از بانک‌ها خواستار راهکارهای دیجیتال‌تر، مدیریت نقدینگی قوی‌تر و محصولات مالی مبتنی بر پایداری هستند.

بر اساس گزارشی که کریسیل کوالیشن گرینویچ (Crisil Coalition Greenwich) منتشر و در Global Trade Review بازتاب داده شده است، شرکت‌های بزرگ منطقه خاورمیانه نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌ تا میان‌مدت کسب‌وکار خوشبین‌تر شده‌اند و به‌ویژه نیاز خود به راهکارهای دیجیتال، مدیریت نقدینگی و محصولات مرتبط با پایداری را پررنگ‌تر نشان می‌دهند. 

گزارش مبتنی بر مصاحبه‌های میدانی با شرکت‌های منطقه‌ای است و راچیرانگاد آگاروال، رئیس بانکداری شرکتی آسیا و خاورمیانه در Crisil Coalition Greenwich، هم‌نویس و کارشناس این تحقیق است. او می‌گوید که از میان همه مناطق جهان، شرکت‌های خاورمیانه بیشترین خوشبینی را نسبت به چشم‌انداز تجاری دارند و این خوشبینی در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ به‌طوری که در پایان ۲۰۲۴، ۴۴ درصد شرکت‌ها «بسیار مثبت» ارزیابی کرده‌اند در برابر ۲۹ درصد در سال قبل. 

آگاروال می‌افزاید شرکت‌های منطقه به‌خاطر تقویت مسیرهای تجاری جدید (از جمله ارتباطات قوی‌تر با آسیا و اروپا) نسبت به گذشته آسیب‌پذیری کمتری در برابر تعرفه‌ها و شوک‌های خارجی احساس می‌کنند. گسترش جریان‌های تجاری از آسیا به خاورمیانه و آفریقا به‌ویژه پس از تغییر سیاست‌های تجاری در آسیا، برای اقتصاد منطقه یک نیروی محرک قوی شده است. 

در عین حال گزارش بر تغییر انتظارات شرکت‌ها از بانک‌ها تأکید دارد: دیجیتال‌سازی و توانمندی‌های فنی در بانکداری تراکنشی به اولویت نخست مشتریان شرکتی بدل شده است — ۷۱ درصد شرکت‌ها قابلیت‌های دیجیتال را عامل کلیدی در انتخاب ارائه‌دهنده خدمات مدیریت نقدینگی خوانده‌اند و ۶۹ درصد همین نظر را دربارهٔ تأمین مالی معاملات تجاری داشته‌اند. همچنین شرکت‌ها خواهان پرداخت‌های فرامرزی نزدیک به بلادرنگ و تجربه کاربری بهتر در ابزارهای مالی هستند. 

موضوع نقدینگی و مدیریت ترازنامه نیز برجسته است؛ با وجود رشد درآمدها، هزینه‌های اعتباری بالاتر و تمرکز بر بهینه‌سازی دوره تبدیل نقدینگی سبب شده تمرکز مدیران مالی ارشد روی تاب‌آوری ترازنامه و مدیریت نقدینگی قرار گیرد. از منظر تامین مالی سبز نیز، گزارش نشان می‌دهد نزدیک به ۵۵ درصد شرکت‌های منطقه هدف‌های رسمی ESG دارند و این نسبت میان شرکت‌های بزرگ تا ۷۰ درصد می‌رسد؛ ۶۱ درصد شرکت‌هایی که از محصولات ESG استفاده می‌کنند، از تسهیلات و اوراق پایدار بهره برده‌اند. 

آگاروال در پاسخ به این‌که کدام بخش‌ها بیشترین بهره را از این روند می‌برند، می‌گوید جریان‌های رو به رشد منطقه‌ای «سطحی» از فرصت برای اغلب صنایع ایجاد کرده‌اند و شرکت‌ها در بسیاری از بخش‌ها از بهبود شرایط منتفع می‌شوند. با این حال، بانک‌ها و فراهم‌کنندگان مالی باید روی دیجیتال‌سازی، کاهش کارمزدها، تسهیل ردیابی تراکنش‌ها و مدیریت ریسک (از جمله مقابله با پولشویی و مخاطرات تحریمی) سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند سهم بازار را حفظ یا افزایش دهند.

منبع: Shannon Manders، «Middle East corporates bullish as trade corridors and regional growth boost optimism»، Global Trade Review — 1 سپتامبر ۲۰۲۵؛ مصاحبه با Ruchirangad Agarwal (Crisil Coalition Greenwich)

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4